Strachy a úzkosti u dětí: Příběh Aničky

V článku se dozvíte, jak se projevuje a vzniká úzkost u dětí a proč je důležité ji začít řešit včas. Jedna ze změn, která může být pro děti extrémně náročná, je přechod z jedné základní školy na druhou. A právě takovou situaci prožívala osmiletá holčička, říkejme ji Anička. Pro ni nebyla změna jen otázkou nové školy a nových spolužáků, ale i úplně nového prostředí, které ji vyvedlo z komfortní zóny, ve které se cítila bezpečně. Tato změna vyvolala v Anně silné pocity úzkosti a nejistoty.

Strachy a úzkosti u dětí

V různém věku mohou děti pociťovat úzkost z různých věcí. Mnohé z těchto obav jsou normální součástí dospívání. Od věku přibližně 6 měsíců do 3 let je pro malé děti velmi běžné, že mají separační úzkost. Při odloučení od rodičů nebo pečovatelů se mohou stát přilnavými a plakat. Jedná se o normální fázi vývoje dítěte, která by měla ustat přibližně ve věku 2 až 3 let.

U dětí předškolního věku se také běžně objevují specifické strachy nebo fobie. Mezi nejčastější strachy v raném dětství patří strach ze zvířat, hmyzu, bouřky, výšek, vody, krve a tmy. Tyto strachy obvykle postupně samy odezní. V životě dítěte mohou nastat i jiná období, kdy pociťuje úzkost. Mnoho dětí například pociťuje úzkost při nástupu do nové školy nebo před testy a zkouškami. Některé děti se stydí v sociálních situacích a mohou potřebovat podporu. 1

Kdy se úzkost stává problémem (nejen u dětí)

Když úzkost začne ovlivňovat běžné aktivity, jako je docházení do školy, navazování sociálních vztahů nebo plnění každodenních povinností, je čas hledat pomoc. Ignorování nebo neřešení úzkosti může vést k vážnějším problémům a negativně ovlivnit dětský vývoj a pohodu. Je důležité podpořit dítě v hledání řešení a poskytnout mu potřebnou podporu a péči. 2

Vždy konzultujte pomoc s odborníkem či terapeutem, pokud:

  • Strach a úzkost ovlivňuje každodenní život, tedy překáží v běžných aktivitách, jako je docházení do školy nebo navazování sociálních vztahů.

  • Strach a úzkost má další negativní dopady na běžný život a vývoj dítěte. Nezapomeňte, že silná úzkost může ovlivnit duševní a emocionální pohodu , snižovat jeho sebevědomí a vést k vyhýbání se nepříjemným situacím v dětství a následně v celém životě.

Projevy úzkosti

Nervozita, strach a do jisté míry i úzkost jsou normálními emocemi, které děti zažívají při objevování světa. Pokud se však úzkost vyskytuje častěji či intenzivněji, může to být známkou úzkostné poruchy, která negativně ovlivňuje vývoj dítěte. Příznaky dětských úzkostí:

  • Změny emocí: Děti mohou projevovat strach, stres, smutek, pláč nebo vztek.

  • Změny chování: Mohou se projevit vyhýbavým chováním, zamlklostí nebo poruchami pozornosti.

  • Tělesné příznaky: Bušení srdce, zrychlený dech, bolesti hlavy, bolesti břicha, nevolnost, zvracení nebo poruchy imunity.

Neřešené dětské úzkosti mohou vést ke špatnému sociálnímu začlenění, problémům ve škole a dalším zdravotním komplikacím. Farmako-terapie není vždy ideálním řešením, protože může měnit mozkovou chemii, vést k závislosti a nepředstavuje řešení příčiny problému. Místo toho je důležité hledat komplexní přístup zahrnující terapii a podporu rodiny.

Jak může pomoct terapie s iHappy?

Podle posledních výzkumů trpí úzkostí, stresem a dalšími nepříjemnými emočními stavy až 50 % všech dětí. 3 Odborná pomoc přitom může pomoci situaci zcela vyřešit nebo velmi výrazně zmírnit a zlepšit tak duševní pohodu (nejen) u dětí.

  • Terapie iHappy se zaměřuje na identifikaci a odstranění příčin stresu a úzkostí, které stojí za nepříjemnými stavy. Díky terapii dochází ke změnám negativních myšlenkových vzorců a programů.

  • Pomocí osvědčených terapeutických metod klientům umožňuje řešit tyto problémy jednou provždy, což vede k vyšší psychické pohodě a emoční odolnosti.

  • Terapie rovněž poskytuje prostor pro sdílení emocionálního břemene spojeného se stresujícími životními událostmi.

  • Díky terapii iHappy podpoříte svou duševní pohodu a dosáhnete vnitřních změn pro spokojenější život. To je důležité obzvláště v nízkém věku, kdy se mnoho našich programů (přístupů k životním situacím) teprve vytváří.

  • Vyrovnání se s problémy a odstranění jejich příčin (uvnitř Vás) vede k lepšímu a šťastnějšímu životu. Terapie je investicí do ideální budoucnosti.

Problém Aničky a jeho vyřešení

Anna byla vždy introvertní dívka, která měla svou malou skupinu přátel ve své původní škole. Změna školy ji však zbavila této podpory a přinesla nové výzvy, ve kterých se cítila izolovaně a nejistě. Náhlý přechod do nového prostředí spolu s tlakem přizpůsobit se novému kolektivu ji zasáhl natolik, že začala trpět opakujícími se úzkostnými pocity a panickými záchvaty.

Jejím rodičům starosti o Aničku ještě vzrostly, když viděli, jak se jejich dcera stále více uzavírá a bojí se chodit do nové školy. Již večer a den před školou se Anička schovávala, bolelo jí břicho a klepala se. Rodiče naštěstí dlouho neváhali a rozhodli se vyhledat pomoc a zkusit terapii jako způsob, jak podpořit svou dceru v této náročné situaci.

Oba rodiče i Anička navštívili terapeuta, který jim poskytl bezpečný prostor k vyjádření svých pocitů a obav. Na začátku se Anna cítila velmi nejistě, ale už za chvíli se začala cítit pohodlněji a vnímala úlevu, kterou ji terapie přinesla. Terapeut jí pomohl identifikovat zdroje její úzkosti a zpracovat je natolik, aby mohla chodit normálně do školy, večer před školou se cítila v klidu a dokázala zvládat svoje případné emocionální reakce. Další terapie jí pomohla zapracovat na své sebedůvěře a rozvíjet se v komunikaci i navazování vztahů s novými spolužáky.

Lepší život díky terapii

Díky terapii se Anička postupně začala cítit silnější, klidnější a sebevědomější. I když byly dny, kdy se občas cítila trochu nejistě, naučila se lépe rozpoznávat své pocity a efektivněji s nimi pracovat. S podporou svých rodičů a terapeuta se jí podařilo překonat své obavy a najít radost ve svém novém školním prostředí.

Navíc Anička získala i velmi cennou zkušenost a nyní už ví, že když přijde nějaká velká změna, dokáže si s ní poradit. A kdyby náhodou nedokázala, přesně ví, že si může říct o pomoc a každý problém vyřešit.

Nechte se inspirovat

Příběh Aničky je silným svědectvím o důležitosti naslouchání potřeb dětí. V tomto případě se díky aktivní podpoře rodičů podařilo úzkost zastavit včas a vyřešit ji nejen v případu školní docházky a změny prostředí, ale i v ostatních oblastech. Anička získala velmi důležitou zkušenost, že pomoc je vždy možná, stačí si o ni říct. Proaktivní přístup rodičů k řešení dětských úzkostí může mít zásadní vliv na kvalitu života, rozvoj a celkové blaho dítěte v budoucnu. Neváhejte hledat pomoc, pokud vaše dítě bojuje s podobnými obtížemi. Tato investice do dětského duševního zdraví a budoucnosti se vyplatí mnohonásobně.

Autorka článku:

Andrea Vokálová

Terapeutka iHappy. Její životní poslání je pracovat s lidmi, které v životě něco trápí, chtějí to změnit a užívat si život svobodně s lehkostí podle sebe.

Online terapie osobního rozvoje iHappy

  • Sezení se zkušenými a terapeuty, kteří od roku 2019 pomohli více než 6.000 spokojených klientů.

  • Účinná a logická metoda, která přináší jasné výsledky už po prvním sezení (není nutné docházet opakovaně).

  • Efektivní metoda vhodná pro řešení akutních i dlouhodobých problémů a také jako metoda osobního rozvoje.

  • Jednotná cena za terapii 2.900 Kč / 120 minut.

Nebuďte v tom sami, pomůžeme vám.

Rozhodněte se pro šťastnější a pohodovější život díky iHappy. Přinášíme příběhy klientů, kteří se odhodlali aktivně přistoupit ke změně svého myšlení a prožili na vlastní kůži výhody terapie s iHappy.

Příběhy našich klientů