Strachy a úzkosti u dětí: Příběh Aničky
V článku se dozvíte, jak se projevuje a vzniká úzkost u dětí a proč je důležité ji začít řešit včas. Jedna ze změn, která může být pro děti extrémně náročná, je přechod z jedné základní školy na druhou. A právě takovou situaci prožívala osmiletá holčička, říkejme ji Anička. Pro ni nebyla změna jen otázkou nové školy a nových spolužáků, ale i úplně nového prostředí, které ji vyvedlo z komfortní zóny, ve které se cítila bezpečně. Tato změna vyvolala v Anně silné pocity úzkosti a nejistoty.
Strachy a úzkosti u dětí
V různém věku mohou děti pociťovat úzkost z různých věcí. Mnohé z těchto obav jsou normální součástí dospívání. Od věku přibližně 6 měsíců do 3 let je pro malé děti velmi běžné, že mají separační úzkost. Při odloučení od rodičů nebo pečovatelů se mohou stát přilnavými a plakat. Jedná se o normální fázi vývoje dítěte, která by měla ustat přibližně ve věku 2 až 3 let.
U dětí předškolního věku se také běžně objevují specifické strachy nebo fobie. Mezi nejčastější strachy v raném dětství patří strach ze zvířat, hmyzu, bouřky, výšek, vody, krve a tmy. Tyto strachy obvykle postupně samy odezní. V životě dítěte mohou nastat i jiná období, kdy pociťuje úzkost. Mnoho dětí například pociťuje úzkost při nástupu do nové školy nebo před testy a zkouškami. Některé děti se stydí v sociálních situacích a mohou potřebovat podporu. 1
Projevy úzkosti
Nervozita, strach a do jisté míry i úzkost jsou normálními emocemi, které děti zažívají při objevování světa. Pokud se však úzkost vyskytuje častěji či intenzivněji, může to být známkou úzkostné poruchy, která negativně ovlivňuje vývoj dítěte. Příznaky dětských úzkostí:
Neřešené dětské úzkosti mohou vést ke špatnému sociálnímu začlenění, problémům ve škole a dalším zdravotním komplikacím. Farmako-terapie není vždy ideálním řešením, protože může měnit mozkovou chemii, vést k závislosti a nepředstavuje řešení příčiny problému. Místo toho je důležité hledat komplexní přístup zahrnující vedená sezení, pomoc a podporu rodiny.
Problém Aničky a jeho vyřešení
Anna byla vždy introvertní dívka, která měla svou malou skupinu přátel ve své původní škole. Změna školy ji však zbavila této podpory a přinesla nové výzvy, ve kterých se cítila izolovaně a nejistě. Náhlý přechod do nového prostředí spolu s tlakem přizpůsobit se novému kolektivu ji zasáhl natolik, že začala trpět opakujícími se úzkostnými pocity a panickými záchvaty.
Jejím rodičům starosti o Aničku ještě vzrostly, když viděli, jak se jejich dcera stále více uzavírá a bojí se chodit do nové školy. Již večer a den před školou se Anička schovávala, bolelo jí břicho a klepala se. Rodiče naštěstí dlouho neváhali a rozhodli se vyhledat pomoc a zkusit iHappy jako způsob, jak podpořit svou dceru v této náročné situaci.
Oba rodiče i Anička navštívili profesionála, který jim poskytl bezpečný prostor k vyjádření svých pocitů a obav. Na začátku se Anna cítila velmi nejistě, ale už za chvíli se začala cítit pohodlněji a vnímala úlevu, kterou ji společné sezení přineslo. Vybraný oborník jí pomohl identifikovat zdroje její úzkosti a zpracovat je natolik, aby mohla chodit normálně do školy, večer před školou se cítila v klidu a dokázala zvládat svoje případné emocionální reakce. Další sezení jí pomohla zapracovat na své sebedůvěře a rozvíjet se v komunikaci i navazování vztahů s novými spolužáky.
Lepší život díky iHappy
Díky metodě iHappy se Anička postupně začala cítit silnější, klidnější a sebevědomější. I když byly dny, kdy se občas cítila trochu nejistě, naučila se lépe rozpoznávat své pocity a efektivněji s nimi pracovat. S podporou svých rodičů a našeho pracovníka se jí podařilo překonat své obavy a najít radost ve svém novém školním prostředí.
Navíc Anička získala i velmi cennou zkušenost a nyní už ví, že když přijde nějaká velká změna, dokáže si s ní poradit. A kdyby náhodou nedokázala, přesně ví, že si může říct o pomoc a každý problém vyřešit.
Nechte se inspirovat
Příběh Aničky je silným svědectvím o důležitosti naslouchání potřeb dětí. V tomto případě se díky aktivní podpoře rodičů podařilo úzkost zastavit včas a vyřešit ji nejen v případu školní docházky a změny prostředí, ale i v ostatních oblastech. Anička získala velmi důležitou zkušenost, že pomoc je vždy možná, stačí si o ni říct. Proaktivní přístup rodičů k řešení dětských úzkostí může mít zásadní vliv na kvalitu života, rozvoj a celkové blaho dítěte v budoucnu. Neváhejte hledat pomoc, pokud vaše dítě bojuje s podobnými obtížemi. Tato investice do dětského duševního zdraví a budoucnosti se vyplatí mnohonásobně.
1 NSH (Národní institut zdraví VB), dostupné z: https://www.nhs.uk/mental-health/children-and-young-adults/advice-for-parents/anxiety-in-children/
2 Český rozhlas, rozhovor s L. Bělohlávkovou, dostupné z: https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/spolecnost/rozhovor-psychoterapie-deti-uzkost-lucie-belohlavkova-jak-prezit_1710060808_kro
3 Národní ústav duševního zdraví, dostupné z: https://www.nudz.cz/pro-media/tiskove-zpravy/narodni-monitoring-dusevniho-zdravi-deti-40-vykazuje-znamky-stredni-az-tezke-deprese-30-uzkosti-odbornici-pripravuji-preventivni-opatreni
S čím nejčastěji pomáháme našim klientům
Nebuďte na to sami. iHappy vám poskytne podporu na vaší cestě k lepšímu a vyrovnanějšímu životu. Společně se zaměříme na odhalení překážek, které vás brzdí, a na rozvoj vašeho potenciálu. Rozhodněte se pro život plný radosti a vnitřní harmonie.